Friss topikok

2009.11.02. 21:32 Maneszka:)

Ubuntu Karmic Minimál CD-röl Openbox-szal a gyengébb gépekre is!

Sziasztok!

Legelőször is szeretnék üdvözölni mindenkiat aki látogatja a blogot, és hogy a részvételükkel emelik a színvonalat.

Ezennel be is mutatkoznék, Maneszka vagyok az új társ szerkesztő. Remélem sokat tudok majd segíteni Nektek a Linux használatában, és próbálok mindent érthetően leírni ahogy csak tellik tőlem. Nem is szaporítanám tovább a szót, kezdjünk bele a kisebb teljesítményű hardverrel rendelkező gépek életben tartásába, méghozzá egy olyan remek operációs rendszerrel mint az Ubuntu.

Mint ahogy azt említettem, most egy olyan rendszert próbálok felépíteni, amely tényleg minimális hardver igényű, és a gyengébb gépeken is gyorsan fut. Ehhez szükségünk lesz egy Ubuntu minimál CD-re, amely letölthető rengeteg helyről, töbek között ->innen<- is. Ezen kívül kell még egy működő internetkapcsolat, és türelem (opcionálisan egy kis kávé, cigaretta, vagy egy csésze tea a nyugalom érdekében). A magyar Ubuntu  közösség fúrumáról tanultam én is, igy forrásként is megjelölném ->ezt<- az oldalt. Mivel a grafikus felületet is külön rakjuk fel, nem árt ha kigondoljuk előre melyik legyen az a sok közül, az én választáson egyértelműen az OpenBox-ra esett, mivel ennek a legkisebb a rendszerigénye, és most ez a fő szempont. A továbbiakban azt fogom bemutatni, hogy hogyan jutunk el addig, hogy legyen egy OpenBox grafikus felületünk, a következő postokat pedig arra szánom majd, hogy ezt kiegészítsük soksör.... öhhm pardon tehát sok-sok hasznos dologgal, de mégse túl sokkal, hogy megfeleljen az igényeinknek.

Szóval kezdjük is el:

Első lépésként (miután letöltöttük és kiírtuk) az Ubuntu minimalCD-t belökjük a meghajtóba, de előtte nem árt az épp azon álló kávés csészét kivenni, mert gondok lehetnek belőle. :) Ezek után olvas egy kicsit a gép, majd annyit látunk hogy ezt íjra ki: "boot" . Elsőre nem tűnik szószátyárnak ugye? ^_- Ilyenkor csak arra vár hogy üssünk egy entert, tehát tegyük is meg ezt.

Ezután egy ilyen kép fogad minket: 

Ki is választjuk a Command-line install-t mert nekünk ez kell, mi bátrak vagyunk. Lefut pár sor gyönyörű grafikus effekt, s egy nyelv választó ablakhoz érkezünk, itt érdemes kiválasztani a magyart, de mindenki olyan nyelven telepítsen amit ért.

 Következőnek megkérdezi, hogy akarod-e hogy felismerje a billentyűzetedet. Én legelőször arra mentem hogy igen, de aki jót akar a lelki világának, az ne tegye! Borzalom. Válasszuk a NEM opciót. Innen sokkal egyszerűbb a helyzet , gyakorlatilag ki van választva a magyar, innen csak egy enter-t kell üni, meg mégegyet ha mégegyszer kérdezi.

Továbblépünk, igy a Magyarországi tükör szervert ki is választhatjuk. Ez azért fontos hogy melyik, mivel innen fogjuk letölteni a csomagokat amik felkerülnek telepítéskor, és azokat is , amiket majd kézzel telepítünk (mindenekelőtt a grafikus felületet). Megkapjuk az alább látható screen-t , és ezt is enterezük. Bár nem muszáj, rá lehet még gyújtani előtte hogy kipihenjük a telepítés eddigi fáradalmait, de én halasztanám a "nyugtatót" későbbre....:)

Szóval eljutottunk addig, hogy dolgozgat a gép magától, van idő egy gyors szusszanásra amíg be nem fejezi a "További összetevők betöltését". Ha vége, akkor bizony el is kezdhetjük a parícionálást. Ez a folyamat teljesen magától értetődik, én a legelső opciót, az "egész lemez felhasználását" választottam, mivel felhasználhattam erre a lemezt. Kér egy megerősítést , hogy tényleg Te voltál-e aki kiadta hogy miképp partícionáljon, és nem a kutyád pötyögött eddig. Ezt persze a kutya elzavarása után ellenőrizni kell, aztán ha jó, akkor mehet is a menet tovább. :)

Miként ezzel végeztünk, kezdetét veszi a Felhasználónév, jelszó, gépnév beállítása, aminél a világon egyszerűbb dolog nincs is, igy ezeket nem illusztrálnám képpel. A saját mappa titkosítását pedig mindenki szive szerint beállíthatja, ez nem képez változást a látható dolgokban. Én a NEM-et választottam, mivel bátor vagyok.

Az automatikus frissítésekre kérdező ablakban 3 választási lehetőség van. Aki azt szeretné (pl jómagam) hogy a frissítéseket megkeresse a rendszer, de NE rakja fel automatikusan, az válassza az elsőt. Számomra azért jobb ez, mert így tényleg csak az kerül fel, amit láttam és azt mondtam hogy "Oké mehetsz települj kedvedre!".
Ha a 2. opciót választjuk , akkor a frissítések automatikusan le is töltődnek és feltelepülnek, ez is jo annak, aki nem félti a rendszerét, és lusta havonta egyszer a frissitést megejteni (kb 2 kattintás).
A 3. opciót még nem próbáltam, nem tudok róla nyilatkozni.


 

Majd a rendszeróra UTC szerinti beállítása a következő lépés, erre nyugodtan igent nyomhatunk, ez teljesen világos hogy mit jelent. Ezzel a telepítés ezen része befejeződött, innentől jön a "terminálba beírkálom, jajj elkurtam, nembaj átnézem, áh megvan elirtam egy y-t x helyett, kijavítom, tökfaszánmegy" című játék. ) Már csak annyi van hátra hogy kivegyük a CD-t, bootoljunk HDD-ről és élvezzük a terminál nyújtotta vizuális gyönyört :)

De persze senki sem erre kíváncsi. Rögtön be is írjuk a Felhasználynevet, jeszót, hgoy haladjunk végre, és tádáám! bejelentkeztünk a frissen telepített rendszerünkbe!

Innen kezdődik a gépelősdi, de nem kell félni, inkább kefélni kell ;)
Ezt a parancsot érdemes kiadni amit a következőkben leírok, de ezt bárki módosíthatja, én leírom hogy mi mire való.

sudo - Super user, azaz a munkamenet erejéig rendszergazda leszel.
apt-get - Internetes adatbázist átnézi a programért amit keresel;
install - majd fel is telepíti azt.
xorg - X szerver
xfonts-base - alapvető betűtípusok az X-hez
xterm - X terminál
xdm - X display manager, login screen
openbox - ablakkezelő
openbox-themes - témák openboxhoz
obconf - openbox beállításkezelő
obmenu - openbox menü beállító
tint2 - szép panel, egyszerű, testreszabható
thunar - fájlkezelő
conky - rendszer információk a desktopra
xscreensaver - képernyővédő
feh - egyszerű kép megjelenítő

Szóval a kód:
sudo apt-get install xorg xfonts-base xterm xdm openbox openbox-themes obconf obmenu tint2 thunar conky xscreensaver fehBeírjuk a jelszót amit megadtunk, hogy el tudja indítani a folyamatot, majd kérdezi hogy a telepitéshez ennyi meg ennyi helyre van szükség, folytatod-e. Be kell írni egy "y"-t és enter. Lefut "páááár" sor üzenet, hgoy épp mit csinál, és a dolgunk csak az hogy várjunk türelemmel. Miután remélhetőleg hiba nélkül végbement a folyamat, egy "sudo reboot" paranccsal ujraindítjuk a gépet, éééés tattararaaaa:


 

Így már csodálatosan igényes grafikus login képernyőn léphetünk be vadonat új csilli-villi rendszerünkbe. Íme az eredmény:

Hát nem csodás? :) jobb klikk az asztalon és előjön a menü, onnan tudunk indítani egy terminált, és már készen is állunk arra, hogy a következő postban leírtak alapján szebbé és ügyesebbé varázsoljuk most még éretlen kis rendszerünket :) A következő post ebben a témában egy héten belül várható. Aki nem ért valamit szóljon hozzá, megpróbálunk segíteni. Ha csak úgy hozzászólnál hát akkor se habozz, az ötleteket, észrevételeket mindig szívesen fogadjuk :) Sziasztok!

Maneszka:)

9 komment

Címkék: open internet képek ubuntu box openbox minimal ubuntu ubuntu 9.10 rendszerigény mini linux


A bejegyzés trackback címe:

https://newlinuxer.blog.hu/api/trackback/id/tr301494243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maneszka:) 2009.11.04. 13:24:17

@garferi: Köszi, de ezt tudtuk mi is :) Ez arról szól , hogy ha valaki unatkozik vagy pedig tényleg saját kezűleg akar rendszert csinálni, akkor így kezdje el...

charlie 2009.11.26. 14:38:33

Helló!

Nem volna kedved a leírásodat a hogyan.org portálon is közzétenni?

robiwolf 2009.11.26. 15:18:22

@charlie: Üdv, maneszka nem nagyon fog válaszolni, mert végül feladta a küzdelmet... Visszaállt Win7-re, de ha gondolod, megkérem szívesen!@charlie:

Maneszka:) 2009.11.26. 16:09:29

@robiwolf: Ez nem igaz, mert nem adtam fel, csak hardver problémám van, és még kell egy kis ido amig megoldom, és csak a win7 megy....

@charlie: Ha megjavitottam a gépet, akkor folytatom tovább, és majd akkor ha nagyrészt kész, akkor beszélhetunk a dologról ::)

robiwolf 2009.11.26. 16:29:22

@Maneszka:): Nyányányányányá... Az én gépem megpusztul ha VirtualBox-ot hsználok 3-napnál tovább, de amint látod, nem tart vissza :P. Akarat kérdése az egész, nem hardver. Nem mintha 1 giga RAM nem lenne elég, mondom én fél gigával... Na, de nem nekem kell válaszolni te nagyon eszes, hanem azt írd már le, hogy hozzájárulsz-e ahhoz, hogy a szellemi végterméked, mely mások számára hasznos, megjelenhet-e a fent említett oldalon!

Maneszka:) 2009.11.26. 16:32:52

@robiwolf: Az lehet, de én nem tehetem ujra a gépet, mert fontos dolgok vannak rajta, és nem megy az csak ugy pikkpakk, és hát az a másik giga ram meg kéne hogy meg tudjam jol csinálni.... szóval folytatom majd amint megvan. És igen, ha kell megjelenhet, és jön a folytatás, ha lehetové teszi a gépem. :)

robiwolf 2009.11.26. 17:45:53

A fontos dolgok fényében talán, hangsúlyozom, talán elnézem. :P Aláírom, nekem is úton, útfélen mentenem kell lefelé a dolgaim, mert hazavágoma rendszert valami matatással... Főleg az e-book gyűjteményem, meg sajár regénykezdeményeim... Viszont, ha belegondolsz, live cd be a halott rendszerről neten, vagy a 8gigás pendrive-odon lemented ami nem pótolható, már ha megleled. Nyuszi vagy, az a baj :), persze csak ezen a téren.

Metal88 2012.09.19. 09:24:38

Sziasztok. Én most próbálom a minimalt feltelepíteni egy 4 GB-s winyóra és a tükör kiválasztása után nem csinál semmit. Már 3x próbáltam és ugyan az.
Egy régi PIII-as 800Mhz-s gépen lenne. A telepítés megkönnyétése miatt (meg a régi gép amúgy sem tud bootolni a CD-ról "operating system not found") a winyóját rákötöttem az AMD 642x es gépemre, de valamiért nem megy fel.
Mi lehet a gond?
süti beállítások módosítása